Skab en plan over dit indhold og få trafik

En contentplan er en ”overbliksplan” og et vigtigt redskab i hverdagen. Det kan give din virksomhed et oversigt over dit indhold, og hvornår det skal postes. Det er ærlig talt uundværligt.

”Hov, det blev ikke lige i denne måned, at nyhedsbrevet kom ud”

”Skulle vi ikke have delt blogindlægget i morges? Eller var det i går?”

”Pokkers… nu vil min chef pludselig have en e-bog publiceret. Stod det nogle steder?”

Følelsen af at være bagud kan være opslidende i længden.

Mange vælger derfor at poste en masse opslag lige efter hinanden, når de opdager, at de ikke har postet et stykke tid. Og i stedet for at udnytte det gode indhold man har, så kaster man bare en helt masse ud til modtageren, og det kan i langt de fleste tilfælde betyde, at målgruppen hopper fra.

Men hvad er en contentplan egentlig?

En contentplan er som en køreplan for din egen markedsføring. Helt konkret er det et dokument, som giver dig kontrol over dit indhold med planlægning og struktur. En oversigt over hvornår du udkommer med indhold på hvilke kanaler.

Du kan nemt lave en contentplan i et exel-ark eller i word. Med spalter med indhold, deadline, status, ansvarlig og udgivelsesdato. 

Der findes mange skabeloner på contentplaner, men byg den, som giver mening for dig. Det skal fungere som en kalender for dig. En der giver dig overblik og ro i maven, så du ikke sidder mandag og tænker; “åh nej, jeg skal også have udgivet det, og det, og det”. Hvis du laver en plan, så kan du også nemmere forproducere indhold, hvis du ved, at du får travlt i nogle uger.

Hvorfor skal vi bruge tid på en contentplan?

Jeg tror sjældent, det er intentionerne for at udkomme regelmæssigt, der er problemet for mange virksomheder. Ofte peger pilen på manglende ressourcer og struktur.

Med en contentplan kan du komme foran i stedet for bagud, mindske ad hoc-produktionen, der følger med, når du ikke har planlagt dit indhold, skabe klarhed over dit indhold og ikke mindst få eksekveret den strategi, du sikkert allerede har på tegnebrættet.

3 huskeregler, der får det gode content ud at leve

For at få eksekveret din contentplan er der tre håndgribelige huskeregler, du kan tage med i første omgang.

  • Der skal altid navn på hver aktivitet (hvem er ansvarlig)
  • Der skal altid dato på (hvornår skal indholdet være produceret og distribueret)
  • Planen skal være i dit synsfelt (frem med den!)

En plan uden deadlines og rollefordeling, og som bare ligger gemt i en støvet mappe på fællesdrevet, det er en plan, der aldrig kommer ud i livet.

Selvom vi i dag er enormt miljøbevidste, så er den gammeldags måde også oplagt. Print planen ud og hæng den op, så er det nemt for alle at følge med i, hvornår jeres indhold kommer ud, og hvem der står for hvert indhold.

Fra ugeplan til årshjul

“Jeg har også hørt om et årshjul, hvad er det?”

Årshjulet skal give dig et overblik over de store ting, der skal ske i løbet af året. Det vil sige, at alle de større punkter på årets tidslinje skal være dækket ind. Her er det vigtigt, at I kigger på det overordnede og ikke de små detaljer. Er der nogle særlige højtider, begivenheder i kan koble jeres content op på?

Hvis du havde en butik, så kunne det eksempelvis være content om solbriller i maj, gummistøvler i august og vanter i oktober. Noget, der rammer kundens behov når eller lige inden, de har brug for dem, så de køber fra dig frem for konkurrenten.

Vigtigst af alt er det, at det er noget, der giver værdi for jeres målgruppe, for det giver i sidste ende jer værdi – og det er jo trods alt det, som det hele handler om.

Psssst…

Har du brug for at hjælp til indhold til contentplan, så er vi her hos NORD Communications specialister i autentisk branding og seriøs content marketing.

Vi skaber indhold til sociale medier og digitale platforme, som fanger jeres kunders interesser. Det er nøglen til en succesfuld kommunikation ligger.