Gå fra ordinær kommunikation til en ekstraordinær magisk fortælling, der skaber forandringer. Den purpose-drevne bæredygtige kommunikation har sjæl.

 

Hvad er det, der gør en tekst, en bog, en video eller et foredrag magnetisk i en sådan grad, at den placerer sig i dig, så du aldrig rigtig glemmer den igen? En uafrystelig oplevelse, som også får betydning for dine handlinger og beslutninger fremover i livet.

 

Ord kan forandre verden. Og det gør de. I disse tider er det som om ord flyder omkring os på google, tv, facebook, via podcast, video og radio og youtube. Og imellem os på messenger, sms og mails. Virksomheder har aldrig før brugt så mange ord for at nå ud til deres kunder, og vi har aldrig brugt så mange ord for at forbinde os til vores nære.

 

Ord er forudsætningen for handling. Ord er måden vi forstår verden og os selv på. Derfor er ord magtfulde. Og når vi sender budskaber ud i verden, hvad enten det er som virksomhed eller enkeltperson, så er der her et magisk potentiale for virkelig at skabe store og vigtige forandringer. Men det kræver en bevidsthed, om hvordan, og hvad man vil bruge sit momentum til.

 

Der er groft sagt tre niveauer for formidling og kommunikation. Det er ikke fordi, der noget galt med nogle af dem. Hver slags passer til forskellige funktioner. Men for de, der virkelig vil brænde igennem og arbejde med purpose, er der grund til at gå til 3. Niveau.

 

1. Kommunikation fra intellektet

Her taler du fra dit intellekt. Du skriver og viderformidler viden i en enkel og rationel form. Video, explainers, podcast eller blog og mails. Når vi taler fra dit intellekt, så taler vi til andres intellekt. Modtageren forstår det – eller også gør de ikke, og de går videre. Den del er for såvidt fin. Den er effektiv, enkel og har ofte til formål, at vise din eller din virksomheds vidensniveau – og herefter give samme autoritet videre til modtageren, der igen kan dele sin viden. Men gennemslagskraften i denne form for kommunikation er begrænset, og det kræver et publikum, som allerede gerne vil have denne viden. Spørg dig selv, om du hånden på hjertet, kan huske en fagtekst, der bare har plantet sig i dig som en stor oplevelse du aldrig vil glemme? En, der virkelig fik dig til at stoppe op, tage en dyb indånding og skifte retning.

 

2. Kommunikation fra hjertet

Vi kan også skrive med hjertet. Her hvor følelserne bor. Det er den del, der lykkes for rigtig mange reklamefolk. Det er også ofte den slags tekster og fortællinger, der deles på facebook. Små citater eller billeder med tekst på. En tekst, der er formidlet fra hjertets dybde, som spejler følelser, modtageren måske kan genkende. Ord fra hjertet – rammer andres hjerter. De kan være smukke, grimme, kærlige eller triste. Uanset hvad, så vil modtageren kunne mærke, når ord kommer fra hjertet. Når vi kommunikerer her fra, så kan vi skrive om hvad som helst, og det vil ramme et dybere lag i vores modtager, end når vi bare formidler fakta og viden.

 

3. Den autentiske fortælling.

Men der findes et endnu stærkere og dybere lag. Det er fortællingen. Den ægte, ærlige og autentiske fortælling. Fortællingen, der kommer af erfaringer og kriser fra et levet liv. Det er disse fortællinger, der sætter sig i os, og som ikke kan rystes af. Det er fortællinger – spejlinger, om man vil – der inspirerer modtagere af ordene, fordi vi kan mærke klangen af en ærlig erfaring. Det er langt mere powerfuldt end nogen videnskabelig afhandling. Når vi mærker et menneske bag ordene – uanset om de ord kommer fra en virksomhed eller en enkeltperson, så begynder vi at reflektere. Kunne jeg måske gøre det samme? Er det lige som min egen fortælling? Der er en grund til at religioner og traditioner altid har været fortalt gennem mytiske personer og fortællinger. Der er også en grund til at en af tidens største økonomier pt. er i industrien for streamingtjenester. Der synes at være et umætteligt behov for fortællinger. Hvorfor?

Fordi ord, der er sat sammen som en sum af et levet liv gør os mere modige og klogere på vores eget livs potentiale. Vi får lov til at opleve og selv erfare gennem en andens fortælling.

 

Lad mig give et konkret eksempel på, hvordan den samme historie kan fortælles på de forskellige niveauer.

 

  1. Intellektet: Ved brug af genbrugsplast skaber vi et bedre miljø. Plastikkrus og engangsembalage er et af de steder, hvor man kunne mindske affaldsproblemet.
  2. Hjertet: Plast smadrer vores klode. Du kan hjælpe ved at bruge genbrugsplast. Det er dit valg at gøre noget, for at mindske forurening og affaldsspild.
  3. Fortællingen: I en lokal fodboldklub i Aarhus var der engang en dreng, der spillede fodbold. Han havde ofte svært ved at sove. Han så billeder for sig af en stor ø af klam plastik, der flyder rundt på havet. Fyldt med dyr, der led, fordi de sad fast i plastikken og råddenskab. Det var billeder, han havde set på youtube. De havde også talt om det ovre i skolen. Han fik ondt i maven af at tænke på skilpadderne, der blev kvalt, fordi de sad fast i plastik. Eller fisk, der svømmede rundt med plastikdimser i tarmene. Og hans mave trak sig næsten sammen, når han så ud over stadion hver søndag efter fodboldkamp. Der var fyldt med efterladte plastikkrus efter øl og sodavand, der flød under stolene stadion. Det var sækkefulde, han og hans kammerater fejede op. Hvad mon der skulle til for at få de voksne til at holde op med at bruge de plastik-krus? … (historien fortsætter. De endte med at få hele stadion til at ophøre med at bruge engangsembalage)

 

PS: Eksemplet er (kun delvist) sandt. 🙂

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *