,

Findes der en nøgle til succes?

Succes.

Jeg har endnu ikke mødt et menneske, eller en virksomhed, der ikke stræbte efter succes. Men hvad er succes egentlig for en størrelse?

Hvordan måler du den?

Og så 100 millioner kroners spørgsmålet: Hvordan får man succes?

Kort sagt: Findes der en nøgle til succes?

Der findes mennesker, som på en eller anden måde altid oplever at få succes med det, de gør. Deres omgivelser kigger på dem, og funderer over, hvad det præcist er, de kan, som bare gør, at alt hvad de rører ved bliver til guld. Og det er ikke tilfældigt.

Har succesrige mennesker et særligt mindset?

Dr. Robert Holden er en af de personer, der har undersøgt mindsettet hos succesrige mennesker. Og jeg har netop færdiggjort en mastermind i Succes Intelligence hos ham. Det har været seks hæsblæsende måneder.

Nord Communications blev omdannet til et Aps og flyttede ind i større lokaler i en skøn nedlagt butik i Nansensgade midt i det gamle København. Jeg har også nyansat to journalister, og vi har arbejdet intenst med at få skabt en virksomhedskultur, der passer til os:

Et kreativt værksted, hvor fortællinger omsættes til vækst og retning. Både for virksomheder og enkeltpersoner. Desuden er jeg indtrådt i bestyrelsesarbejde i en virksomhed, og min anden bog på forlaget Peoples Press er på vej.

FIND DIN GRUNDFORTÆLLING?

I løbet af de seks måneder, har jeg derfor både arbejdet med mine egne succeskriterier og succes-intelligens på et mere strategisk niveau. Der findes nemlig et mindset, som skaber flere succesoplevelser og ikke mindst energi, glæde og opfyldelse.

Uanset, om det handler om personlig succes eller en virksomhed, der har strategiske vækstmål. Succesintelligens er en muskel, der kan trænes, og som alle kan lære at bruge. Og mange af os ville være både gladere og skabe flere resultater, hvis vi arbejder rigtigt med det.

En følelse af ikke at lykkes

Forskning viser, at rigtig mange (også mennesker, der på overfladen ser succesrige ud) går rundt med en evig fornemmelse af ikke at lykkes. Det er både personligt og på virksomheder, hvor medarbejderne har en nærmest konstant oplevelse af at kæmpe for deres overlevelse. En dyb overbevisning om, at være langt fra målet – mest af alt, fordi ingen helt ved, hvad målet rent faktisk er, og ingen tager sig tid til at stoppe op og betragte succeskriterierne og gøre status. Den slags overbevisninger, gør, at man bliver usikker, ufokuseret og man får en tendens til at hoppe ind og ud af projekter og ideer.

Succes er en oplevelse. En sindstilstand. Et mindset. Det er en sandhed, der bliver selvforstærkende, fordi man med fokus og klarhed bliver endnu bedre til at skabe resultater. Det betyder også, at nøglen til succes ikke er et spørgsmål om hårdt arbejde og mere af det.

Det handler meget mere om evnen til at fokusere. At skabe en bevidsthed omkring egne succeskriterier og bruge dem til at sætte retning.

Hvad er autentiske succeskriterier?

Autentiske succes kriterier er kriterier, der rent faktisk har et impact og fundamental betydning. Når jeg laver grundfortælling arbejder vi med både fortælling og succeskriterier. Selvfølgelig har enhver virksomhed – stor som lille – konkrete vækstmål. Succes måles i salg og omsætning. Men når vi kradser i overfladen ligger der nogle stærkere målsætninger under. Og endnu mere interessant: De succeskriterier, der føles autentiske er ofte procesmål frem for milepæle.

Der er for eksempel forskel på disse to succeskriterier:

At have udgivet en bog

eller

At skrive på en fortælling om …

Da jeg opdagede denne lille forskel i mit eget mindset, kunne jeg pludselig godt forstå, hvorfor det aldrig rigtig havde udløst en dyb langvarig følelse af glæde og succes, da min første bog udkom. Den var virkelig kortvarig for at være helt ærlig. Og den blev hurtigt afløst af en følelse af tomhed. Og for en, som har brugt næsten 10 år på sin første bog, er det alligevel MANGE arbejdstimer, for en kortvarig succesoplevelse.

Da jeg opdagede, at mit autentiske succeskriterie nok i virkeligheden handlede langt mere om, at være i gang med at skrive på en fortælling, som jeg følte var vigtigt at få ud i verden, kunne jeg pludselig mærke følelsen af succes hver eneste dag, mens jeg sad og skrev på min bog nummer to. Jeg blev fokuseret og oplevede en større glæde og energi. Min succes var jo lige nu og her.

Det er lidt det samme, jeg oplever med virksomheder eller enkeltpersoner, når vi arbejder med grundfortælling. For blot at nævne nogle eksempler på succeskriterier og mål, der ligger lige under overfladen på de mere energi-fattige og kortvarige vækstmål:

“Vi vil være en arbejdsplads, hvor medarbejderne elsker at være”

“Vi vil skabe et boligområde med liv og kultur”

“Jeg vil være en leder, som får mine medarbejdere til at bruge deres fulde potentiale”

“Jeg vil lære andre, at skabe en karriere, der passer præcist til dem”

“Jeg vil hjælpe andre med at få et stressfrit liv”

“Jeg vil føle glæde, når jeg arbejder”

Succeskriterier sætter retning

Det her er succeskriterier, som både sætter retning, og som kan mærkes hver eneste dag, hvis bare, vi er opmærksomme på dem. Autentiske succeskriterier er forbundet med  den fortælling man bærer rundt på og genfortæller til sig selv, kunder og medarbejdere. Fortællingen og autentiske succeskriterier er fundamentet for succes.

Når vi ikke kender vores succeskriterier, overforbruger vi vores egne – eller medarbejderes kræfter. Og så er chancen for succes lav.

Jeg tror de fleste medarbejdere kender til en leder, der kaster mange bolde i luften, og skifter kurs før projekterne er ført ud i livet. Sælgeren eller den lille virksomhedsejer, der hele tiden skifter strategi, fordi man jagter kortsigtede resultater.

BRUG DIN VIRKSOMHEDS FORTÆLLING

Jeg ved fra min egen hverdag, at mange dage ender med en oplevelse af at fare rundt som en flue i en flaske, hvor der slukkes brande og løses ad hoc-opgaver, mens de store opgaver – dem der bringer mig i retning af mit dybere formål, har det med at blive sat på venteliste. I hvert fald indtil, jeg flytter min opmærksomhed tilbage til mine autentiske succeskriterier og får renset ud i to-do listen og skabt fokus.

Første trin mod autentisk succes

Et af de første trin til at træne din egen succesintelligens er at afsøge de succeskriterier, der driver dig eller din virksomhed lige nu. Altså dem, der ligger under målet om vækst. De autentiske succeskriterier.

Begynd med en lille liste:

Hvad er succes for mig personligt?

For virksomheden?

Eller for denne ene dag, eller dette møde?

Der er selvfølgelig en masse andre teorier og øvelser, når man træner sin succesintelligens. Men det er som med Kaizen – de små bitte trin – dem du kan overskue at tage her og nu, der sætter gang i udviklingen.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.